Dňa 3. júna 2025 Národná rada Slovenskej republiky schválila návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o štátnej službe. Prostredníctvom tohto zákona bol s účinnosťou od 1. júla 2025 a od 1. januára 2026 novelizovaný zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme a s účinnosťou od 1. júla 2025, 1. septembra 2025 a 1. januára 2026 bol novelizovaný zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme.
Novelou zákona o výkone práce vo verejnom záujme sa precizuje doterajšia zákonná úprava tak, aby bolo zrejmé, že ustanovenia tohto zákona sa vzťahujú aj na zamestnancov vykonávajúcich prácu na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
Portál Verejná správa SR zhrnul zmeny a úpravy vyplývajúce z uvedenej novelizácie v nasledovných bodoch:
- Postavenie zamestnancov pracujúcich na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
- Bezúhonnosť a jej preukazovanie
- Požiadavka na úpravu pracovného poriadku
- Na koho sa po novom nevzťahuje zákon č. 553/2003 Z. z.?
- Príplatok za služobné motorové vozidlo
- Príplatok riaditeľa školy
- Podmienky zníženia, zvýšenia alebo odobratia osobného príplatku
- Nové dôvody priznania odmeny pre zamestnanca
- Výkon práce vo verejnom záujme v zahraničí
- Plat zamestnanca, ktorý je odborným garantom pre verejné obstarávanie
Postavenie zamestnancov pracujúcich na základe dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru
Skutočnosť, že pracovnoprávny vzťah je nielen práca na základe pracovnej zmluvy, ale aj na základe niektorej z dohôd vykonávaných mimo pracovného pomeru sa premietla do ustanovenia § 2 ods. 1 zákona č. 552/2003 Z. z. v znení účinnom od 1.7.2025, podľa ktorého „zamestnanec podľa tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu na základe pracovnej zmluvy alebo dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru…“
Postavenie dohodára sa upravuje k predpokladu práce vo verejnom záujme, ktorým je spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu. Podľa § 3 ods. 3 zákona č. 552/2003 Z. z. v znení účinnom od 1. júla 2025 predpoklad podľa nemusí spĺňať zamestnanec v pracovnoprávnom vzťahu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, ktorý vykonáva prácu v oblasti sociálnych vecí a rodiny, ak to povaha práce dovoľuje.
Týmto sa umožňuje dohodárom s obmedzenou spôsobilosťou na niektoré právne úkony pracujúcim v oblasti sociálnych vecí a rodiny, aby vykonávali niektoré pracovné činnosti s prevahou duševnej práce s nižším stupňom náročnosti.
K problematike dohodárov sa vracia aj novelizácia zákona č. 553/2003 Z. z. s účinnosťou od 1. júla 2025. Zákon č. 553/2003 Z. z. sa nevzťahuje na zamestnanca v pracovnoprávnom vzťahu na základe dohody vykonávanej mimo pracovného pomeru okrem ustanovení § 2 a § 3 tohto zákona, ktoré sa použijú primerane. Primerané použitie sa vzťahuje na potrebu spĺňania kvalifikačných predpokladov a osobitných kvalifikačných predpokladov vyžadovaných na vykonávanie konkrétnych pracovných činností aj zo strany dohodárov. Vylúčenie udelenia výnimky z nadobudnutia kvalifikačných predpokladov (stupeň vzdelania, absolvovanie špecializačných skúšok alebo špecializačných foriem vzdelávania) zo strany zamestnávateľa smerom k dohodárom je neprípustné, ak to explicitne neustanovuje osobitný predpis.
Na dohodárov sa majú primerane aplikovať ustanovenia § 2 a § 3 zákona č. 553/2003 Z. z., pričom ostatných ustanovení tohto zákona sa to netýka s ohľadom na skutočnosť, že dohodárom patrí priznaná (dohodnutá) odmena, nie tarifný a funkčný plat s príslušnými príplatkami. Rovnako sa dohodári nezaraďujú do platovej triedy alebo platového stupňa, ale ich nárok na odmenu má byť primeraný vo vzťahu k odmeňovaniu zamestnancov v pracovnom pomere. Minimálna výška odmeny pre dohodára za hodinu práce je ako rovnaká ako minimálna hodinová mzda (nesmie byť nižšia), pričom podľa náročnosti výkonu práce má byť porovnateľná so zamestnancom v pracovnom pomere.
Bezúhonnosť a jej preukazovanie
Podľa § 3 ods. 5 druhá veta zákona č. 552/2003 Z. z. v znení účinnom od 1. januára 2026 „bezúhonnosť možno preukázať aj verejnou listinou vydanou na účel podľa osobitného predpisu “. Výpis z registra trestov a odpis z registra trestov sú verejnými listinami. V zmysle právnej úpravy účinnej od 1.1.2026 bude možné preukazovať bezúhonnosť aj ďalšími druhmi verejných listín, nielen výpisom z registra trestov a odpisom registra trestov, z tohto dôvodu sa navrhuje zaviesť všeobecný pojem verejná listina.
Požiadavka na úpravu pracovného poriadku
S účinnosťou od 1. júla 2025 je v zákone č. 552/2003 Z. z. stanovená povinnosť upraviť v pracovnom poriadku alebo v inom vnútornom predpise zamestnávateľa podrobnosti vzťahujúce sa na uzatváranie dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré môže zamestnávateľ na plnenie svojich úloh alebo na zabezpečenie svojich potrieb uzatvárať s fyzickými osobami len výnimočne. V tomto zmysle by mal zamestnávateľ, ktorý zamestnáva zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujem, do pracovného poriadku zapracovať najmä skutočnosti obsiahnuté v § 224 ods. 1 a 2 Zákonníka práce (spôsob vedenia evidencie dohôd o prácach vykonávaným mimo pracovného pomeru, pracovného času dohodárov atď.) a skutočnosti poukazujúce na výnimočnosť uzatvárania týchto dohôd.
Na koho sa po novom nevzťahuje zákon č. 553/2003 Z. z.?
S účinnosťou od 1. júla 2025 sa v zákone č. 553/2003 Z. z. ustanovilo, na ktorých ďalších zamestnancov sa nevzťahuje tento zákon. Ide o:
- zamestnancov zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately poskytujúcich starostlivosť v profesionálnej rodine;
- vrcholových športovcov;
- členov posádky lietadla alebo technikov údržby lietadiel v správe alebo užívaní Ministerstva vnútra Slovenskej republiky alebo Ministerstva obrany Slovenskej republiky.
Zamestnanci zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorí neposkytujú starostlivosť v profesionálnej rodine alebo nie sú zamestnancami v štátnej službe, sú naďalej odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z. z.
Príplatok za služobné motorové vozidlo
S účinnosťou od 1. júla 2025 sa terminologicky upravujú pojmy „príplatok za starostlivosť a vedenie služobného motorového vozidla“ a „príplatok za vedenie služobného motorového vozidla“ a zjednocuje ich zastrešujúcim pojmom „príplatok za služobné motorové vozidlo“. Takto má byť uvádzaný aj v oznámení o výške a zložení funkčného platu. Podmienky priznávania tohto príplatku zostávajú zachované. Dôležitou skutočnosťou naďalej zostáva, že podmienky poskytovania príplatku za služobné motorové vozidlo musia byť upravené v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, inak nemôže byť vyplácaný.
Príplatok riaditeľa školy
S účinnosťou od 1.9.2025 sa prostredníctvom nového § 8a zákona č. 553/2003 Z. z. zavádza nový príplatok riaditeľa školy a určujú sa podrobnosti jeho priznávania, vyplácania aj odoberania.
Podmienky zníženia, zvýšenia alebo odobratia osobného príplatku
V § 10 ods. 2 zákona č. 553/2003 Z. z. sa s účinnosťou od 1. júla 2025 upravila možnosť zvýšiť, znížiť alebo odobrať osobný príplatok aj pri zmene druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve.
Nové dôvody priznania odmeny pre zamestnanca
V § 20 ods. 1 písm. h) zákona č. 553/2003 Z. z. je s účinnosťou od 1. júla 2025 uvedený nový dôvod na poskytnutie odmeny zamestnancovi, ktorý je viazaný na prvé skončenie pracovného pomeru po preukázaní nároku na predčasný starobný dôchodok, starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, najviac v sume trojnásobku jeho naposledy priznaného funkčného platu, ak zamestnanec požiadal o poskytnutie uvedeného dôchodku pred skončením pracovného pomeru alebo do 10 dní po jeho skončení.
Ďalším dôvodom na poskytnutie odmeny sú podmienky podľa kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa [§ 20 ods. 1 písm. i) zákona č. 553/2003 Z. z. s účinnosťou od 1.7.2025]. V tomto prípade odmena formálne nie je podmienená kvalitným vykonávaním pracovných úloh, preto zamestnávateľ odmeny podľa kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a ich výšku nezdôvodňuje (poskytované sú paušálne za stanovených podmienok) a neposkytuje ich na návrh vedúceho zamestnanca. S účinnosťou od 1.7.2025 rovnako odmenu za prácu pri príležitosti letných dovoleniek a odmenu za prácu pri príležitosti vianočných sviatkov je možné poskytnúť aj bez návrhu vedúceho zamestnanca.
Výkon práce vo verejnom záujme v zahraničí
S účinnosťou od 1. januára 2026 sa upravujú niektoré podrobnosti výkonu práce vo verejnom záujme v zahraničí. Pri určení tarifného platu a zvýšenia platovej tarify zamestnanca, ktorý podľa pracovnej zmluvy vykonáva práce vo verejnom záujme v zahraničí, sa postupuje podľa novelizovaného § 22 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z. z.
Plat zamestnanca, ktorý je odborným garantom pre verejné obstarávanie
V nadväznosti na zvýšenie platových taríf je v § 32ia zákona č. 553/2003 Z. z. dané prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. júla 2025, ktoré sa týka odborného garanta podľa osobitného predpisu, ktorým je § 148b zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (odborný garant pre verejné obstarávanie). Jeho tarifný plat určí zamestnávateľ podľa predpisov účinných od 1. júla 2025.
zdroj: www.vssr.sk
